Czasookresy
Rzekł do nich: Nie wasza to rzecz znać czasy i chwile, które Ojciec w mocy swojej ustanowił.
(Dz.Ap. 1:7)
6000 latCytat 1: Przez sześć tysięcy lat bunt szatana był "postrachem ziemi" (...) Przez sześć tysięcy lat więził lud Boży i czyniłby to dalej, lecz Chrystus zerwał łańcuchy i uwolnił uwięzionych.
Wielki bój, s. 454.
Cytat 2: Przez sześć tysięcy lat gnębił ludzi, powodując płacz na ziemi i smutek w całym wszechświecie.
Wielki bój, s. 463.
Cytat 3: Sześć tysięcy lat szatan walczył, aby zatrzymać ziemię w swym posiadaniu.
Chrześcijański dom, s. 338.
Wszystkie te teksty wyraźnie wskazują, że z chwilą wypełnienia się sześciu tysięcy lat, szatan przestanie być postrachem, przestanie gnębić ludzi i przestanie walczyć.
Rodzą się więc następujące pytania:
Nie ma sensu stawianie pytania, kiedy zakończy się ten okres, skoro nie znamy daty jego początku. Okazuje się jednak, że nie jesteśmy całkiem bezradni.
Początek działalności szatana na ziemi możemy określić. Jak wiadomo, był on już w ogrodzie Eden, czyli na samym początku stworzenia świata. Kto jednak wie, w jakim momencie historii znajdujemy się obecnie? Okazuje się, że wiedzą to Żydzi. Według ich kalendarza od stworzenia świata do dziś (tzn. do 2003 r.) upłynęły 5763 lata[24]. Jest prawdopodobne, że autorka znała pogląd judaistyczny w tej kwestii i przyjęła go jako rzecz wiarygodną.
Cytat 4: Według Talmudu "świat ma istnieć przez sześć tysięcy lat; pierwsze dwa tysiące lat to pustka (nie istniała jeszcze Tora, czyli zakon); następne dwa tysiące lat to okres, w którym autorytetem jest Tora - zakon; ostatnie zaś dwa tysiące lat to okres Mesjasza" - Avodah Zarah 9a.
Prosto o roku 1844, s. 71.
Według Talmudu historia skończy się po dziesięciu tysiącach lat; kabaliści wzbogacili to twierdzenie o wszelkiego rodzaju zmiany duchowe, które będą miały wpływ na ludzi między siódmym i dziesiątym tysiącleciem (Josy Eisenberg, Judaizm, s. 95-96). Trzeba przypomnieć, iż te poglądy pochodzą z Talmudu (nie z Biblii) i są oparte na tradycji rabinicznej, ale w judaizmie nie stanowią one dogmatów - można z nimi dyskutować. Różnorodność poglądów w judaizmie jest rzeczą naturalną. Szkoda, że rodowity Żyd, Clifford Goldstein, zapomina o pięknej tradycji filozofii sporu i w swojej książce Prosto o roku 1844 prezentuje tylko to, co mówi Talmud na ten temat, ale ani słowem nie wspomina, że Ellen White też wyraźnie potwierdziła stanowisko rabinów. Władysław Polok napisał natomiast, że Ellen White o tym okresie wspomniała sześć razy. Ja znalazłem tylko te trzy wypowiedzi, które przedstawiłem wcześniej. Nie zgodzę się jednak z nim, że: Mówiąc o sześciu tysiącach lat, używała takich określeń jak "blisko", "prawie", "ponad" (Głos Adwentu 3/2001, s. 3). Jak widać, w żadnym z tych trzech fragmentów, żadnych takich przypuszczeń nie ma. Wyraźnie podany jest okres 6000 lat. Może w trzech pozostałych występują te słowa. Jeśli tak, to chętnie się z nimi zapoznam.
Nasuwają się kolejne pytania:
Analizując dokładnie jej wypowiedzi, nie widać żadnej symboliki, żadnych przypuszczeń (blisko, prawie, ponad). Wyrażenia są powiedziane w czasie dokonanym i dotyczą konkretnego okresu: bunt szatana był, gnębił ludzi, walczył. Zatem, gdy dopełniło się sześć tysięcy lat, przestał się buntować, gnębić i walczyć.
Temat ten wiąże się z powtórnym przyjściem Chrystusa i niestety pośrednim sugerowaniem czasu tych wydarzeń. Na nic zdały się ostrzeżenia samego Jezusa:
A o tym dniu i godzinie nikt nie wie...
(Mat. 24:36)
Nie wasza to rzecz znać czasy i chwile...
(Dz.Ap. 1:7)
Ale taka jest już nasza ludzka mentalność, lubimy bawić się liczbami. Więc i ja się nie oparłem. Dla rozluźnienia mały przykład. Przyjmując założenia Ellen White (i Żydów) doszedłem do następujących wniosków. Teraz mamy przypuszczalny 5763 rok (w naszej rachubie 2002/2003). Liczymy: 6000 - 5763 = 237. Zatem do roku 6000 zostało 237 lat. Jeżeli dodamy 237 do 2003 to otrzymamy 2240 rok. Czy do tego czasu przyjdzie Chrystus?! Oczywiście możemy do tego dodać poprawkę 1000 lat, czyli uwięzienie szatana przed jego zniszczeniem, jednak z kontekstu wypowiedzi prorokini wynika jednoznacznie, że chodzi jej o czas powtórnego przyjścia Chrystusa.
Te trzy (wg W.Poloka jest ich sześć) wypowiedzi E. White są niezauważane. Nie dostrzegł ich np. Clifford Goldstein, który posłużył się cytatem nie z jej pism, ale z Talmudu. Jest to taka "uśpiona" teoria, o której nie mówi się często. Jednak pewnego dnia może się "obudzić" i - obym nie okazał się prorokiem - może zrobić sporo zamieszania.
Przedstawianie tych wyliczeń nie oznacza, że chcę komuś narzucić jakiś punkt widzenia, ani, że sam się z nim utożsamiam. Raczej chcę ostrzec i pokazać, do czego można dojść, bawiąc się cyframi. Jeżeli tu i teraz, jak to piszę, nie mam wiary Jezusowej, to jestem godzien pożałowania nędzarz, biedak, ślepy i goły. Ci, co czuwają i uświęcają się, potrafią rozpoznawać znaki czasów. Nie muszą się martwić o godziny, dni, ani lata. Jak błogosławioną rzeczą jest mówić rano i wieczorem przyjdź Panie Jezu!, wiedzą ci, którzy tak wołają i czuwają.
120 latNastępnym okresem, który w przeciwieństwie do 6000 lat, jest szeroko rozpowszechniony w nauczaniu KADS[25], to 120 lat. Pozostanie tajemnicą, w jakim stopniu nauki judaizmu wywarły wpływ na poglądy Ellen White (może czytała midrasze[26]?), a w jakim doszła do tego sama. Ciekawym faktem jest to, że wiele stuleci przed nią, jako pierwsi takie poglądy głosili uczeni żydowscy.
Salomon Ben Izaak (1040-1105), znany jako Raszi, twierdził:
Bóg zaczeka sto dwadzieścia lat, zanim sprowadzi Potop, aby ludzkość miała wystarczająco dużo czasu, by okazać skruchę.
Bereszit, s. 44.
Ibn Ezra (1089-1164) pisał natomiast, że:
Długość ludzkiego życia będzie się stopniowo zmniejszać, aż osiągnie sto dwadzieścia lat.
Bereszit, s. 44.
Jak widać, judaizm dopuszcza dwie interpretacje tekstu z I Mojż. 6:3: I rzekł Pan: Nie będzie przebywał duch mój w człowieku na zawsze, gdyż jest on tylko ciałem. Będzie, więc życie jego trwać sto dwadzieścia lat. Takie samo stanowisko zajmuje Ellen White, z tą tylko różnicą, że nie odsyła czytelnika wprost do tekstu biblijnego. Fakt, że autorka interpretowała tekst I Mojż. 6:3 lub powtarzała za rabinami, potwierdza Wilma Mc Clarty w Lekcjach biblijnych 2/2001 na str. 21, w ramach oficjalnego nauczania KADS.
Cytat 5: Sto dwadzieścia lat przed potopem Pan przez anioła oznajmił Noemu swój zamiar i polecił mu zbudować arkę.
Patriarchowie i prorocy, s. 67.
Cytat 6: Przez sto dwadzieścia lat mieszkańcy ziemi słyszeli napominania do pokuty i ostrzeżenie, że w przeciwnym wypadku Bóg objawi swój gniew niszcząc ich.
Wielki bój, s. 231.
Cytat 7: Noe nauczał lud sto dwadzieścia lat nim przyszedł potop, a przecież niewielu wykorzystało ten tak cenny czas próby.
Ze skarbnicy świadectw, t. III, s. 65.
Cytat 8: Czas życia człowieka będzie skrócony w wyniku grzesznego postępowania, nastąpi też znaczne zmniejszenie jego wzrostu i fizycznej wytrzymałości, a także mocy moralnej i intelektualnej, aż świat napełni się wszelkiego rodzaju nieszczęściem.
Patriarchowie i prorocy, s. 48.
Tego ostatniego fragmentu autorka nie odnosi bezpośrednio do tekstu z I Mojż. 6:3. Możemy się tylko domyślać, że miała go na myśli, gdy pisała te słowa.
Interesujący nas tekst, z Księgi Genesis, jest swego rodzaju proroctwem, wypełniającym się i w naszych czasach. Czy to przypadek, że ludzie dożywają tylko do ok. 120 lat? Dlatego dla mnie najbardziej wiarygodną interpretacją jest to, co zawarł w swej wypowiedzi Ibn Ezra. Natomiast jeśli chodzi o okres 120 lat przed potopem, jako czas nawoływania do skruchy przez Noego, to wyjaśnienie Rasziego i Ellen White nie jest przekonujące.
Jeżeli o okresie 120 lat, jako czasie łaski przed potopem, adwentyzm gorliwie naucza, to o okresie 6000 lat jest cicho. Jeszcze raz zapytam, jakie podstawy biblijne miała prorokini E. White, wspominając o tym aż sześć razy w różnych swoich książkach? Czy nie przyjęła tej tezy od Żydów (z Talmudu)? Niestety wszystko wskazuje na to, że tak. O ile Żydzi wiedzą w jakim momencie historii się znajdują - tak im się przynajmniej wydaje - to adwentyści sami nie wiedzą, co zrobić z tym "spadkiem", jaki zostawiła im White. Dlatego głoszą, że ten okres należy rozumieć symbolicznie. Lepsze takie tłumaczenie niż żadne.
Ellen White niewątpliwie była osobą doświadczoną wydarzeniami lat 1843-1844. Dlaczego jednak pokusiła się o podawanie jakichkolwiek liczb i okresów w swoich poselstwach? Przedstawiała przecież nauki Talmudu, jako nauki ludzkie, a równocześnie sama z tych nauk czerpała.
Dlatego uważam, że jej poselstwo o okresie 6000 lat jest jawnym złamaniem ostrzeżenia Jezusa przytaczanym już wielokrotnie przeze mnie, ale tych nigdy za wiele.
Nie wasza to rzecz znać czasy i chwile, które Ojciec w mocy swojej ustanowił.
(Dz.Ap. 1:7)
PRZYPISY:
[24] Nowy rok 5763 rozpoczął się 7.09.2002 r.
[25] Lekcje biblijne 2/2001, s. 21.
[26] Midrasz pisany dużą literą oznacza dzieło literackie, którego przedmiotem jest interpretacja Biblii. Natomiast słowo midrasz pisane małą literą, oznacza szczególną metodę egzegetyczną i interpretacyjną, wnikającą głęboko w literę i ducha tekstu biblijnego tak, by ujawnił on swój sens czy różne znaczenia.